![blog-post](/media/lescrafties_pendeloque_curtains_handmade_design_3-scaled-2000x1714.jpeg)
Bağlanmak ne demek?
Sözlük anlamı; "(birine karşı) sevgi, saygı ile duyulan içten yakınlık" olarak tanımlanan bağlılık, bugün kurumların süslü …
29 Kasım 2021
Sözlük anlamı; "(birine karşı) sevgi, saygı ile duyulan içten yakınlık" olarak tanımlanan bağlılık, bugün kurumların süslü politikalarla yönetmeye çalıştığı, anlamının çok ötesinde bir noktaya taşınan bir süreç halini aldı. Çalışan odağında görev alan ekipler ve takımlar, bağlılığın kelime anlamının içinde sevgi, gerçeklik ve karşılıklı beslenme olduğunu zaman zaman unutarak ilerliyor.
Bağlılık denince aklıma oldum olası, patchwork işler gelir. Farklı kumaşların diken kişinin yaratıcılığına bırakılarak birbirine yama yapılmasıyla ortaya çıkan rengarenk çalışma. Belçikalı 2 sanatçının "Les Crafties" isimli stüdyosunda ürettiği patchwork tasarımlar bugün dünyaca ünlü dekorasyon dergilerinde tanıtılıyor. Fotoğraf da onların çalışmalarını sergiledikleri bir alandan.
Burada bir renk cümbüşü, bir kompozisyon arzusu ve beraberinde bir tutarlılık, gerçeklik de görebiliyoruz. Diken kişi, onların hangi sebeple birbirlerine bağlandıklarına son derece hakim. Hayal gücümü kumaşlara, bağlılığın sözlük anlamına yeniden bakmaya iten şey, bu sabah rastladığım bir sosyal medya içeriği oldu.
Linkedin'in 13 yıllık satış yöneticilerinden birisi, bu hafta kurumdan ayrıldığını duyurup, en sonunda da bundan böyle rakip bir şirkette yine satış alanında daha fazla sorumluluk üstleneceğini paylaşmış. Şirketin İnsan kaynakları tepe yöneticisi bu paylaşımın altına şunları yazmış:
"Sevgili ..., Seninle çalıştığımız onlarca projede hep aynı amaca koştuk. Bazen birbirimizi ikna ettik, bazen tartıştık, bazen de kutladık. Her biri çok güzel anılardı. Umarım .. şirketinde de harikalar yaratacaksın! Yolun açık olsun. "
Bu paylaşım, bağlılığın ne denli gerçekçi ve samimi yollarla sağlanabildiğinin ve devamlılığının da çok zor olmadığının en anlamlı göstergesi. Şirkete 13 yıllık katkı sağlayan bu çalışanı, rakip firmaya geçiyor diye de yüreklendirmek kadar insan odaklı bir tutum görülemez. İşte tam da bu yaklaşım sayesinde, kurumuna özel sevgisi ve yakınlığı hiç bitmez.
Şirketlerin 2016'dan bu yana çevik olmak üzerine yaptığı yatırımlar, 2023 itibarıyla bağlılığın en değerli destekçisi olan "dayanıklılık" üzerine olacak. Gartner'ın "2021-2023 Büyük ölçekli şirketlerde giderek yükselen teknoloji yatırımları" raporu esnek çalışma modellerinin, çalışanların katılımıyla belirlenen teknolojik kanal yatırımlarının bir lüks değil, zorunluluk olması gerektiğini söylüyor.
Araştırmaya katılan dev şirketlerin %64'ü 2022 ve devamının en büyük zorluğunun yeteneği kuruma kazandırmak olacağının farkında.
Peki yetenek neden bağlanamıyor?
Bağlılık, uygulamalarla gelişen ve patchwork'te olduğu gibi adım adım, parça parça ilerleyen bir süreç. Bu süreç içerisinde samimi olmayan herhangi bir adım, çalışanların şirkete duyduğu yakınlığı kaybetmesi için yeterli olabiliyor.
Farklı kurumlardan 12 orta ve üst düzey yöneticiyle yaptığım bir fikir atölyesinde, %80'inin en az iki kere dile getirdiği ifadeleri sizin için derledim:
"Ekiptekilerin yazdıkları e-postaları göndermeden bir kez de ben okuyorum, sonra üst yönetime ulaşırsa sorun çıkar."
"Yıllık stratejik plan toplantısına bizim direktör katılıyor, bana da fikrim sorulmuyor. Ama ekiptekilere gel de anlat, 3 ay önce işe başlayan 23 yaşındaki çalışanım bu durumu kabul edemiyor."
"Bazen kendimi defalarca hayır derken buluyorum. Oldukça sıkıştığımda da bunu ekipten saklıyorum."
"İnisiyatif verilmiyor, onu sen alıyorsun."
"Ben Üst Yönetime bağlıyım, o yüzden performans görüşmesi yapmayız. İyi bir şey olunca onlar zaten takdir eder."
Bağlılığı oluşturan temel unsurlar arasında yer alan geri bildirim alıp verebilme, ortak fikir geliştirebilme, çevik metodolojilerle desteklenen sistemler, çoğunluğu olduğu kadar azınlığı da dinlemek, dayanıklılık, kırılganlık bu ifadelerde eksik olan yanlar.
Hatta bu şirketlerin 2 tanesinde "Çalışan Bağlılığı" adıyla departmanlar kurulduğunu da öğrendim. Bu departmanlar, amaçlarını aynı isimli e-postalar üzerinden çalışana duyurmakla kalmayıp, aynı zamanda meselenin bağlılık olduğunun da oldukça amatör biçimde duyurulmasını sağlıyormuş. Çalışan Bağlılığı departmanı ile İnsan kaynakları ekiplerinin amaçları nerede birleşiyor, nerede ayrışıyor, hangisi bir diğerinden daha kapsayıcı?
Şimdi üzerinde düşünmemiz gerekiyor. Bağlılığı yükseltmek için meseleye odaklanıp doğru parçaları birleştirmek, anlamlı yatırımlar yapmak mı, yoksa aynı yolda günde 10 e-posta gönderip iyileşmesini beklemek mi?
-feryal-
Tavsiye: TEDx Talks: Frientorship: The Solution To The Employee Engagement Problem | Claudia Williams
Sözlük anlamı; "(birine karşı) sevgi, saygı ile duyulan içten yakınlık" olarak tanımlanan bağlılık, bugün kurumların süslü …
Dört bir yanımızı yeni çalışma modellerine geçiş mitleri sarmışken, Büyük İstifa döneminin ülkemize …
BoomSocial’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “2021 Yılının En Çok Konuşulan Dijital …
İçinde bulunduğumuz pandemi koşulları, sosyo-ekonomik ve politik olaylar küresel boyutta şirketlerin %60’ının …